Det er almindelige cyklister, der kører 100 procent grønt uden forurening eller belastning af elnettet
Debatten om kulturen på københavnske cykelstier fortsætter. Der er især fokus på samspillet mellem de gammeldags cykler og de nye eldrevne køretøjer på cykelstierne. Seniorforsker Ulla Kjær har gennem de seneste 35 år tilbragt mindst en time hver eneste dag på cykelstierne i hovedstaden. Hun bekræfter, bl.a. på baggrund af sin erfaring som frivillig cykelinstruktør for Røde Kors, at cykeltrafikken er blevet mere hektisk. Men hun påpeger, at der er en forklaring på forværrelsen.
I en kommentar i Politiken 7. juni skriver hun: “Næppe nogen ville bryde sig om at køre på en motorvej uden afstribninger, med stikveje til begge sider og en tilladt hastighed på alt mellem 50 og 110 kilometer i timen. Men det er ikke så langt fra, at det er de forhold, der er kommet til at herske på en københavnsk cykelsti, efter at alle mulige elektrificerede køretøjer også har vundet indpas her. Almindelige cykler holder vel en gennemsnitshastighed på omkring 15-20 kilometer i timen. Men i dag bruges cykelstierne også af elcykler, el-mountainbikes, el-christianiacykler, el-løbehjul og el-skateboards, og de har alle sammen en højere gennemsnitshastighed end de almindelige cykler. El-mountainbikes kommer således hurtigt op på langt over det dobbelte, dvs. 40 kilometer i timen. Det kan mærkes på cykelstierne!”
“Dertil kommer, at alle cyklister altid befinder sig i mellemrummet mellem fodgængere og bilister og skal være i konstant beredskab over for begge parter: Hvornår træder en fodgænger ud på cykelstien, hvornår svinger en bilist ind over den, hvornår bliver en dør på en kantstensparkeret bil smækket op etc.,” lyder det fra Ulla Kjær.
Sæt grænser for elkøretøjer
Ulla Kjær har et kritisk syn på de nye typer elektrificerede køretøjer. Hun mener, de bruger det grønne for at forsvare deres høje fart.
“Jeg har set elcyklister reklamere med at køre grønt og ’bike for børnene’. Jeg har aldrig set almindelige cyklister gøre det samme, selv om det faktisk er dem, der for alvor gør den store forskel for samfundet. De kører 100 procent grønt uden forurening eller belastning af elnettet og får dagligt pulsen op til glæde for deres helbred og dermed det danske sundhedsvæsen,” siger seniorforskeren.
“Frem for at brokke sig over dem er der grund til at glæde sig over dem og sikre, at langt flere får lyst til at tage turen til og fra arbejde på en almindelig cykel,” mener Ulla Kjær.
“Elcykler har en klar relevans, hvis de sættes i stedet for biler. Men det ville gavne den københavnske cykeltrafik, hvis der blev sat grænser for, hvor hurtigt elektrificerede transportmidler på cykelstierne i centrum må køre,” slutter hun.