Masser af færdselssager drejer sig om erstatninger og ender ikke i retten foran en dommer. Når det sker, at en færdselssag kommer for en domstol, er det ofte dybt alvorligt for den tiltalte bilist, der måske risikerer at miste kørekort, bil, fængselsstraf og i sidste ende også jobbet.
Vurderingen kommer fra en af landets erfarne forsvarsadvokater i færdselsager, advokat med møderet for Højesteret, Morten H. Kamp. Han har med base i Odense ført talrige sager for klienter, der er tiltalt for overtrædelse af færdselsloven.
”Tit oplever jeg faktisk, at tiltalte i færdselssager er mere nervøse end folk, der står over en dommer for overtrædelse af straffeloven. Det kan skyldes, at bilisterne står i risiko for at miste jobbet, hvis de kendes skyldige,” fortæller Morten H. Kamp til trafiktid.dk.
Han har tidligere i en årrække været anklager hos politiet og kender således forholdene i færdselssager fra flere vinkler.
Morten Kamp mener, at folk ofte har et ukorrekt billede af, hvem der typisk står anklaget i eksempelvis sager om såkaldt vanvidsbilisme.
”Det er meget ofte slet ikke unge fartnarkomaner i muskelbiler. Ved de seneste lovændringer for et par år siden blev kriterierne strammer så meget, at også mere gennemsnitlige bilister risikerer at blive dømt for vanvidskørsel. Jeg havde en sag for nyligt, hvor et par unge fyre blev fristet til at køre om kap frem mod rødt lys. Hastigheden kom op på 102 km/t, hvilket var mere end 100 procent over fartbegrænsningen på stedet, men der var ikke tale om aftalt væddeløbskørsel og heller ikke direkte farlige omstændigheder. Politiets anklager mente, at min klient skulle miste kørekortet, hans bil skulle konfiskeres og han skulle 14 dage i fængsel. Politiet fik ikke medhold, og vi vandt sagen,” fortæller Kamp.
Loven er blevet for rigid
Kamp mener, at bestemmelserne om vanvidskørsel er blevet for stramme. Flere almindelige borgere risikerer at blive ramt af bestemmelserne. Hvis en bilist er tankeløs et øjeblik, kan han eller hun komme til at køre så stærkt, at det falder ind under vanvidskørsel, og dermed risikere, at bilen konfiskeres.
Loven bør primært ramme bilister, der kører direkte uansvarligt, mener forsvarsadvokat Morten Kamp.