Motorvejene er de sikreste veje at køre på, men da cirka en tredjedel af al motorkørsel herhjemme sker på motorveje, kan det ikke undgås, at der indimellem sker ulykker. Alene på grund af den høje fart kan ulykkerne være alvorlige og også koste liv.
Mange ulykker sker på grund af uopmærksomhed. Har man blikket rettet mod for eksempel en medpassager i få sekunder – i stedet for på kørebanen – kan man nå at tilbagelægge en relativ lang strækning ”med lukkede øjne”, så man ikke når at reagere, før det er for sent.
Det gælder ved ulykker på motorvejene som på alle andre typer veje, at uopmærksomhed er en af de store dræbere.
Ulykker på motorveje er ofte så voldsomme, at de sætter trafikken i stå i længere tid, mens redningsmandskab og politiet arbejder. Desværre er det ikke alle bilister, der har tålmodighed til at vente på, at politiet giver grønt lys for videre kørsel.
Tåbelig nysgerrighed
Det sker jævnligt, at politiet advarer bilister, når de på grund af ulykker holder stille og i en blanding af frustration og nysgerrighed stiger ud af køretøjet og går rundt på motorvejen.
Således opfordrede Fyns Politi for nylig bilisterne til at blive i deres biler, da der skete en ulykke på den fynske motorvej E20 i begyndelsen af september.
Bortset fra at det er ulovligt at færdes til fods på motorvejen, kan det genere redningsfolkene, når folk går omkring ulykkesstedet. Desuden kan det sinke et udrykningskøretøj, hvis uventede fodgængere dukker op vejen, så der opstår farlige situationer.
Som om det ikke er galt nok, er der mange eksempler på bilister, der ikke kan styre deres nysgerrighed og tager fotos af tilskadekomne. En kendt studievært på P4 Trafik opfandt i sin tid begrebet kiggekø om bilister, der kører så langsomt forbi et skadested, at de håber at få et blik af en kvæstet eller måske endda være så heldige af få taget et foto.
Den form for forkastelig adfærd udløser store bøder, hvad mange har måttet sande.