...
Trafiktid.dk » Bløde trafikanter » Flere ladcykler end børn

Flere ladcykler end børn

Photo of author

Af Keld Lund Jensen

Landets hovedstad er hver dag præget af hektisk myldretid. Vel at mærke ikke kun på gader og veje, men i markant grad også på cykelstierne. Københavns Kommune måler hele tiden, hvor meget af den samlede transport i byen, der foregår i bil, på cykel eller til fods. Fra 2021 til 2022 steg cyklernes andel med 5 % til i alt 26 %. Dermed er politikernes mål om, at cykeltransport skal udgøre mindst en fjerdedel af al transport, faktisk nået.

Andelen af ture til fods, som også inkluderer løbeture, er faldet til 30 % i 2022, men det skal ses i lyset af, at ture til fods steg ekstraordinært året før på grund af pandemien. 2022-niveauet er stadig højere end før pandemien.

Andelen af ture i bil i København faldt fra 30% i 2021 til 26% i 2022.  Københavns Kommune er dermed tæt på målet om, at turene i bil maksimalt må udgøre 25% af alle
ture. Det er første gang, andelen af ture i bil ligger under 30% i de 15 år, hvor den kommunale forvaltning har opgjort transportformerne i byen.
Andelen af ture med kollektiv transport steg med fire procentpoint fra 14% i 2021 til 18% i 2022. Før pandemien lå andelen for den kollektive transport på 21%.

I forbindelse med at 2022 var Cyklens År – med Tour de France-start i Denmark – underskrev staten, regionerne, en række kommuner samt virksomheder og interesseorganisationer en fælles deklaration om at arbejde for at øge omfanget af cykling i Danmark med 20 % i 2030. Det ser ud, som om hovedstaden bidrager effektivt til, at dette mål kan nås.

Flere cykler end indbygere

København havde i 2022 652.000 indbyggere, men måske lidt overraskende var der flere cykler, nemlig 745.000. I perioden fra 2018-22 voksede indbyggertallet med 5 %, mens antallet af cykler i samme perioder steg med 11 %.

Der er 26.800 elcykler i landets hovedstad og ikke mindre end i alt 40.000 ladcykler, der i vid udstrækning også anvendes til transport af børn. Bemærksesvædigt er det, at der er flere ladcykler end børn i København. Der er nemlig 38.000 børn mellem 0-4 år i hovedstaden.

Kilde: Mobilitetsredegørelse 2023. Udgivet af Københavns Kommune. Udkast juni 2023.


Har du kommentarer til artiklen?

Har du meninger eller oplevelser med forbindelse til denne artikel? Besøg os på Facebook, og giv din mening til kende. Indlæggene bliver læst igennem inden publicering. Vi forbeholder os retten til at afvise offentliggørelse.
Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.