Landets hovedstad er hver dag præget af hektisk myldretid. Vel at mærke ikke kun på gader og veje, men i markant grad også på cykelstierne. Københavns Kommune måler hele tiden, hvor meget af den samlede transport i byen, der foregår i bil, på cykel eller til fods. Fra 2021 til 2022 steg cyklernes andel med 5 % til i alt 26 %. Dermed er politikernes mål om, at cykeltransport skal udgøre mindst en fjerdedel af al transport, faktisk nået.
Andelen af ture til fods, som også inkluderer løbeture, er faldet til 30 % i 2022, men det skal ses i lyset af, at ture til fods steg ekstraordinært året før på grund af pandemien. 2022-niveauet er stadig højere end før pandemien.
Andelen af ture i bil i København faldt fra 30% i 2021 til 26% i 2022. Københavns Kommune er dermed tæt på målet om, at turene i bil maksimalt må udgøre 25% af alle
ture. Det er første gang, andelen af ture i bil ligger under 30% i de 15 år, hvor den kommunale forvaltning har opgjort transportformerne i byen.
Andelen af ture med kollektiv transport steg med fire procentpoint fra 14% i 2021 til 18% i 2022. Før pandemien lå andelen for den kollektive transport på 21%.
I forbindelse med at 2022 var Cyklens År – med Tour de France-start i Denmark – underskrev staten, regionerne, en række kommuner samt virksomheder og interesseorganisationer en fælles deklaration om at arbejde for at øge omfanget af cykling i Danmark med 20 % i 2030. Det ser ud, som om hovedstaden bidrager effektivt til, at dette mål kan nås.
Flere cykler end indbygere
København havde i 2022 652.000 indbyggere, men måske lidt overraskende var der flere cykler, nemlig 745.000. I perioden fra 2018-22 voksede indbyggertallet med 5 %, mens antallet af cykler i samme perioder steg med 11 %.
Der er 26.800 elcykler i landets hovedstad og ikke mindre end i alt 40.000 ladcykler, der i vid udstrækning også anvendes til transport af børn. Bemærksesvædigt er det, at der er flere ladcykler end børn i København. Der er nemlig 38.000 børn mellem 0-4 år i hovedstaden.
Kilde: Mobilitetsredegørelse 2023. Udgivet af Københavns Kommune. Udkast juni 2023.