Det er især de velstillede danskere, der køber elbiler. 10 procent af befolkningen med de højeste familieindkomster står bag køb eller leasing af 40 procent af alle ny elbiler i de seneste tre år.
Det fremgår af tal fra Danmarks Statistik, som er samlet og gengivet af Avisen Danmark.
FDM forudser, at fremkomsten af mange, mere prisbillige elbiler i de kommende år vil ændre den sociale skævhed i anskaffelsen af elbiler.
Den klare skævhed i satsningen på elbiler ses også i den omstændighed, at køberne i høj grad er topledere og mennesker med længere uddannelser og tillige bor i parcelhus.
I midten af 2018 var der 61.000 elbiler i Danmark. Tallet var i august i 2023 steget til 160.000.
Selvom væksten i antal elbiler har være markant, udgør elbilerne stadig kun omkring seks procent af den samlede danske bilpark.
Personer med de længste uddannelser udgør 29 procent af elbilkøberne, hvilket er bemærkelsesværdigt, eftersom denne gruppe kun udgør 11 procent af befolkningen.
I de seneste 2,5 år blev to tredjedele af elbilerne købt af personer, der bor i eget hus. I hele befolkningen udgør denne gruppe kun en tredjedel.
Ikke så mange elbiler i København
Tallene fra Danmarks Statistik viser, at udbredelsen af elbiler i Danmark som helhed stort set er ens i by og på land. Dog er der en relativ større andel af elektriske biler i velstående nordsjællandske kommuner. Ruderdals Kommune nord for København tegner sig således for den største andel af elektriske kørekører.
I den anden ende af statistikken ligger København, der har en tydelig underrepræsentation af elbiler. Det kan næppe overraske i betragtning af det ekstra besvær med at have adgang til ladestandere i en storby.