Bilisterne sætter farten ned på de danske motorveje. Det skyldes bl.a., at elbiler tydeliggør energiforbruget og øger interessen for at køre energibevidst.
Inflationen og de høje brændstofpriser fik i 2022 masser af danskere til at sænke farten på motorvejen. Den tendens fortsætter i år, hvor nye tal viser, at danskerne stadig træder nænsomt på speederen.
Vejdirektoratet registrerer hastigheden på motorvejene, og lige nu peger pilen nedad. Bilisterne kører langsommere og langsommere. Trenden startede for alvor i februar 2022, da det blev dyrere at tanke benzin og diesel. Sammen med den generelle inflation i samfundet, fik det mange danskere til at sænke farten for at spare brændstof.
Det resulterede i, at der sidste år blev kørt langsommere end nogensinde før på motorveje med en hastighedsgrænse på 110 og 130 km/t. I 2023 er det økonomiske pres ikke helt så hårdt længere, men alligevel fortsætter den sparsommelige kørsel. Det viser nye tal fra Vejdirektoratets hastighedsbarometer.
”Vi kan se på tallene, at der fortsat bliver kørt 2-3 km/t langsommere end i årene før prisstigningerne. Så det ser ud til, at de gode vaner har bidt sig fast. Det er glædeligt, hvis de lavere hastigheder er ”new normal” på motorvejen. Når folk sænker hastigheden, er det både godt for den enkeltes pengepung, klimaet og trafiksikkerheden. Mange har nok vænnet sig til at køre langsommere og lært den gode tommelfingerregel om, at hvis du sænker farten med 10 km/t på motorvejen, så skærer du 10 procent af dit brændstofforbrug. Det gælder ved hastigheder på over 100 km/t,” siger Niels Moltved, der er projektleder i Vejdirektoratets afdeling for trafikstatistik.
Elbiler skaber bevidsthed om fart og energiforbrug
Her med to måneder tilbage af 2023 tegner det til, at vi kan være på vej mod et nyt rekordår for lave hastigheder. Det skyldes dog primært, at de første måneder af 2022 ikke var påvirket af stigende brændstofpriser.
Samtidig kan en ny faktor måske begynde at sætte sit præg på hastighedsudviklingen. De seneste tal fra Danmarks Statistik viser, at der er ca. 169.000 elbiler i Danmark. Det svarer til 6 pct. af alle personbiler.
”Det er en interessant udvikling for os, der arbejder med trafikstatistik, da det tyder på, at elbilister har en tendens til at holde farten nede for at bruge mindre strøm. Og her er der mest at hente om vinteren, hvor de lave temperaturer kan udfordre elbilernes rækkevidde. Samtidig er disse biler udstyret med moderne teknologi, der løbende fodrer bilisten med data om idealhastighed og de billigste ruter. Den slags er også med til at ”uddanne” folk og gøre dem mere bevidste om, at der faktisk er en sammenhæng mellem den valgte hastighed og brændstofforbruget,” siger Niels Moltved.
Mange faktorer spiller ind
Hastighedstavler og brændstofpriser er ikke det eneste, der har betydning for bilisternes hastighedsvalg på vores veje. Hastigheden påvirkes også af trængslen, vejrliget, omfanget af dagslys og af bilisternes økonomiske formåen. Flere af disse forhold har Vejdirektoratet taget højde for ved at sammenligne de samme strækninger på de samme perioder af året og på tidspunkter, hvor der ikke er trængsel.
Hvis man i øvrigt er interesseret i tips og tricks til, hvordan man kan optimere sin brændstoføkonomi og køre længere på literen, så er det en god ide at tjekke Vejdirektoratets kampagne ”Spar penge på vejen”. Vejdirektoratets har blandt opstillet ti konkrete sparetips til privatbilister.