Forklaringen på hvorfor bilkøer opstår, optager forskere.
Alle bilister har nok alle oplevet, hvordan der tilsyneladende uden årsag opstår køer på motorvejen. Der er ikke sket noget, som skulle give anledning til stop i trafikken, og når køen er løsnet op, kan der ikke ses nogen forklaring på, hvorfor trafikken stoppede. Forklaringen skal primært findes i den menneskelige psyke, lyder forklaringen fra forskere på MIT, Massachusetts Institute of Technology.
”Vi mennesker er orienteret mod at se fremad, altså i den retning vi bevæger os. Men hvis vi var lige så bevidste om at se bagud, ville vi undgå klumper i trafikken,” siger MIT professor Berthold Horn. Han kalder denne orientering både fremefter og bagud for ”bilateral control”.
Når trafikken stopper op, hænger det ofte sammen med, at et aktiveret stoplys på en forankørende automatisk får en bilist til at reducere farten. Det sætter en kædereaktion i gang, også selvom der ikke en nogen grund til det.
Forskerkollega på MIT Liang Wang mener, at bilister nok ikke af sig selv vil ændre dette reaktionsmønster. Han peger på, at bilproducenter bør udbygge de adaptive sensorer til også at pege bagud, således at der holdes lige så lang afstand til den forankørende som til en bagvedkørende.
Liang Wang mener, at det kan reducere både kørselstid og energiforbrug, hvis bilisterne bliver bedre til at holde afstand både fremad og bagud.
Svært at fastholde samme afstand
Japanske forskere har også været optaget af fænomenet klumper i trafikken. De nøjedes ikke med at simulere trafikken på en computer, men satte 22 virkelige biler en cirkelrund bane. Førerne skulle køre 30 ´km i timen og holde ensartet afstand.
Det gik godt i starten, men efter kort begyndte der at opstå propper nogle steder og afstande andre steder.
I løbet af kort tid opstod en bølge, der bevægede sig bagud med 20 km i timen. Til sidst går bilerne helt i stå, når bølgen rammer dem. Og det hjælper ikke, at bilisterne sætter farten op til 40 km i timen, når bølgen har passeret dem.
”Det svarer til de bølger, man kan opleve på motorveje,” siger Yuki Sigiyama, der er fysiker og tilknyttet Nagoya University i Japan.
Du kan se og læse mere om emnet her: