Kørekortet skal fornyes, når du fylder 70. Læs her hvordan du gør.
88 procent af danskerne har kørekort. 83 procent af os bor i en husstand, der råder over mindst én bil. Kortet er en integreret del af hverdagen, for det give den frihed til at vælge rute og tidspunkt, som bilen repræsenterer.
Kørekortet er ofte udstedt lige omkring den dato, hvor bilisten blev voksen i forbindelse med sin 18 års fødselsdag. Men i den anden ende af livet – repræsenteret af 70 års dagen – skal aktivt gøre noget for at beholde førerretten.
Kørekortet udløber automatisk og skal fornyes
Kørekortet udløber nemlig, når man runder de 70 år. Man skal selv huske at forny det inden fødselsdagen. Får man det ikke gjort i tide, kræves der såvel en bestået teoriprøve som ny køreteknisk prøve for at generhverve det. Bliver man stoppet med et udløbet kørekort, vanker der desuden en bøde på 7.000 kroner. Det nye kørekort vil som udgangspunkt være gyldigt i 15 år.
Fornyelse af kørekortet foregå i Borgerservice. Mange steder skal man på forhånd bestille tid til fornyelsen, men man kan tidligst ansøge om fornyelse tre måneder før 70 års fødselsdagen. Der kan være en vis ekspeditionstid, så man skal ikke vente for længe. Priserne for fornyelsen finder man på Færdselsstyrelsens hjemmeside.
Ud over det gamle kørekort skal man medbringe anden form for id og et vellignende foto – eller man kan benytte den fotoboks, Borgerservice råder over. Der er ikke krav om en ny lægeattest, med mindre kørekortet tidligere har været udstedt med tidsbegrænsning af helbredsmæssige årsager. Er man i tvivl, bør man kontakte sin læge.
Er du rask nok til at køre bil?
Søren var stadig slank og relativt adræt i en alder af 77 år, ligesom han var en rutineret bilist, der havde haft kørekort i næsten 60 år uden større uheld. Efter sin pensionering havde han fået bedre tid til at hjælpe sin kone, der ikke havde kørekort, og de nød at køre ture eller bare følges i bilen ud for at købe ind sammen.
Men det stoppede brat den dag, Søren ramte en cyklist, mens han kørte bilen ud fra parkeringspladsen ved det lokale supermarked. Cyklisten bankede med høj fart ind i venstre forskærm og tog en saltomortale hen over køleren. Søren sad chokeret og måbende bag rattet. Han havde ikke set cyklisten – hvad pokker var der sket?
Søren steg ud af bilen og gik hen for at hjælpe cyklisten, som var temmelig ophidset, på benene. Cyklisten skældte Søren ud, selv om han prøvede at undskylde og berolige ham. Men for cyklisten var der ingen vej udenom – han tilkaldte politiet via sin mobiltelefon.
Sådan mistede Søren sit kørekort og en stor del af sin frihed. Han fik også en bøde og måtte sælge bilen, nu hvor ingen i husstanden havde ret til at køre i den. Han kunne prise sig lykkelig for, at cyklisten havde båret cykelhjelm og var sluppet fra påkørslen med en samling hudafskrabninger rundt om på kroppen. Det kunne være gået meget værre…
Og faktisk viste det sig, at påkørslen var ”et uheld, der bare ventede på at ske”. For Sørens syn var ikke længere skarpt nok til, at han burde have sat sig bag et rat selv med stærke briller på næseryggen. Grøn stær havde ædt sig ind på hans synsfelt – uden at han helt havde opdaget, hvor slemt det stod til – og ingen havde tjekket hans syn eller evner som bilist, siden han fik sit kørekort fornyet i forbindelse med sin 70 års dag syv år tidligere.
Loven ændret
Mens kørekortet tidligere skulle fornyes en gang om året efter det fyldte 70 år, blev loven ændret i 2017, så i dag kan man køre videre i 15 år, inden der er lovkrav om et lægetjek. Det er op til bilisten selv at være opmærksom på, om vedkommende kan føre køretøjet på betryggende vis. Men vågne ægtefæller eller børn bør også være opmærksomme på, om de ældre i familien udgør en potentiel risiko i trafikken.
Det er dit ansvar at køre forsvarligt
Ældre bilister er generelt involveret i færre trafikulykker end yngre aldersgrupper, men når de er involveret i ulykker, er skaderne ofte mere alvorlige. Ældre mennesker er mere skrøbelige og har større risiko for komplikationer i tilfælde af en ulykke.
Der er flere faktorer, man selv bør være opmærksom på, hvis man som ældre ønsker at køre bil:
- Gå jævnligt til lægen og få tjekket syn, hørelse og det generelle helbred.
- Tag et kørekursus rettet mod ældre og få opdateret din trafikale sikkerhed og viden om trafikregler. Ældre bilister fravælger ofte motorveje, når de kører en længere tur, måske fordi de føler sig usikre i den hurtigkørende trafik. Men dermed færdes de på landets hoved- og biveje, der statistisk set ikke er nær så sikre at færdes på, som motorvejene er. To ud af tre dødsulykker sker på hovedveje.
- Hos Erfarne Bilister kan man få hjælp til at afklare sine evner som bilist. Dels gennem individuel rådgivning, men også via foredrag.
- Moderne biler er ofte udstyret med adaptiv teknologi som nødbremsesystemer og vognbaneassistance, der kan hjælpe ældre chauffører med at undgå ulykker.
- Vær ærlig over for dig selv om dine evner og læg bilnøglen fra dig, hvis du føler sig usikker.
Bekymret for dine forældre?
Får dine forældre lov til at tage dine børn med i bilen? Er du en af de mange, der bekymrer sig i forhold til forældres færden i trafikken? Så bør du tage en voksen-samtale direkte og for eksempel forære den ældre et køreteknisk kursus i julegave – eller overtale vedkommende til at stoppe med at køre bil. For hvis din far eller mor kører for usikkert til at tage dit barn med, kan det jo ende med at gå ud over andre trafikanter.
Men du kan også sætte dig og studere Vejdirektoratets årsopgørelser eller tal fra Danmarks Statistik. De viser, at ældre bilister ikke er involveret i flere ulykker end andre aldersgrupper. Danmarks Statistiks opgørelse over trafikuheld i 2022 viser for eksempel, at 154 personer blev dræbt i trafikken, mens der blev registreret 2563 personskader. 36 af de dræbte og 262 tilskadekomne var 75 år eller derover – mens der var betydeligt flere dræbte i aldersgrupperne mellem 15 og 30 år.
Så måske skal du være mere bekymret for at lade de yngre og mindre erfarne bilister i familien transportere dine børn…